سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستیِ دنیای پست را از قلبم برکَن که از آنچه نزد توست، باز می دارد و مانع جستجوی وسیله رسیدن به تو می گردد و نزدیک شدن به تو را از یاد می بَرَد. [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
آموزش ePLAN - گروه فنی و مهندسی اتوسیستم
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • آموزش گام به گام ePLAN

    با سلام

    در ابتدا عرض ادب دارم خدمت دوستانی که بنده را مورد لطف و عنایت خود قرار داده و با تماسها و ایمیلهایشان شوق نوشتن را در وجود من زنده کردند.

    شاید هیچ لذتی بیشتر از این نباشد که انسانی دانسته هایش را هر چند اندک در اختیار جویندگان علم و معرفت قرار دهد.

    جای دارد از همه دوستانی که به هر نوعی نتوانسته ام پاسخ ایمیلهایشان را بدهم عذرخواهی کنم و این قول را بدهم که بزودی مطالب مفید آموزشی در مورد نرم افزارهای  EPLAN وS7  می گذارم که بی شک پاسخ بسیاری از سوالات شما خواهد بود.

    یکی از خریداران مجموعه آموزشی EPLAN  به نام  مهدی سلگی از نهاوند تماس داشتند و در مورد مبحث سیمها و به طور کلی CONECTION ها در این نرم افزار سوال کردند. بهتر دانستم جواب ایشان را در وبلاگم بگذارم تا دیگر دوستان نیز استفاده کنند.

    این دوست عزیز پرسیده بودند:"آیا در EPLAN  این امکان وجود دارد که به جای NODE های سه شاخه ای که برای اتصال سیمبلها و انشعاب گیری از سیمها به کار می روند در نسخه چاپ شده خروجی شکل یک نقطه تو پر داشته باشیم ؟" (گویا شکل این NODE ها برای ایشان جذاب نبوده است!)

    در جواب این دوست در ایتدا نکته ای را می گویم که بارها برای دوستان و هنرجویان عزیزم گفته ام  و آن اینکه نرم افزار EPLAN با وجود اینکه قدرت فوق العاده ای در ذخیره سازی ، پردازش و مدیریت اطلاعات پروژه های شما  دارد متاسفانه از گرافیک نسبتا ضعیفی برخوردار است. این مساله مخصوصا برای آندسته از کاربرانی که قبلا با محیط گرافیکی AUTOCAD  کار کرده اند نگران کننده بوده است.اما باید بگویم EPLAN  نرم افزاری گرافیکی نیست و مسلما این تفکر درستی نیست که همه ابزارهای گسترده گرافیکی که در AUTOCAD  وجود دارد را در EPLAN  جستجو کنیم. از طرفی نقاط قوت بسیاری در این نرم افزار واقعا منحصر به فرد وجود دارد که به جرات می توان گفت در هیچ نرم افزار مشابهی  وجود ندارد. مسلما همه آنهایی که تا حدودی با EPLAN  آشنایی دارند می دانند که آنچه قبلا AUTOCAD  برای ما انجام می داد فقط یک نقاشی بود نه چیز دیگری!!!

    اگر قصد ترسیم یک نقشه الکتریکال در   AUTOCAD داشته یاشیم برای ایجاد ارتباط الکتریکی بین المانهای مختلف از ابزار LINE استفاده میکنیم یعنی همان چیزی که برای ترسیم شمای فنی یک قطعه از آن به عنوان خط استفاده می کنیم. پس می بینید که در اتوکد اصولا چیزی به عنوان WIRE  نداریم.

    اما در EPLAN ابزار LINE و WIRE کاملا با هم متفاوتند و میتوان به نوعی  گفت  ارتباط الکتریکی به صورت خودکار انجام می گیرد.  و LINE فقط در ویرایشهای گرافیکی کاربرد دارد.

    حال این سوال پیش می آید که EPLAN  سیم کشی اتوماتیک را به چه شکلی انجام می دهد؟

    در این نرم افزار فقط کافیست نقاط اتصال دو سیمبل (CONNECTING POINT)  را در یک راستا قرار دهیم و یا از ابزارهای منوی ATTACHMENT  که از طریق منویی به همین نام و یا از طریق نوار ابزار استاندارد EPLAN  در دسترس است استفاده نماییم.

                                              

    ابزارهای این منو به سه نوع است 1- زانویی 2- سه راهه 3- چهار راهه

    نوع زانویی که پر استفاده ترین آنها نیز هست پس از چاپ نقشه دیده نمی شود ولی دو نوع دیگر در حالت پیشفرض به شکل یک چند راهی دیده میشوند که خب آنقدرها هم قیر قابل تحمل نیستند. اما اگر بخواهیم این انشعابات را به شکل نقطه توپر در پرینت خروجی داشته باشیم کافی است در صفحه graphics editing از منوی parameters به ترتیب project  و graghics  را انتخاب کنیم.

                                                

    در پنجره باز شده همانطور که در شکل زیر می بینید تبکارد graphics 2 را باز میکنیم و برای گزینه show target wiring as point wiring حالت POINT WIRING  را انتخاب میکنیم و OK را کلیک می کنیم.

                                                 

    ابزار مهم دیگری که در منوی ATTACHMENT  وجود دارد BREAK POINT  است که از طریق کلید میانبر CTRL+SHIFT+U  نیز قابل دسترسی است. از این ابزار می توانید برای قطع کردن اتصال بین دو نقطه استفاده کنید.

    در آینده در مورد ارتباط EPLAN  با نرم افزار STEP7  و طریقه ایجاد فایل ارتباطی بین این دو نرم افزار (ASSIGHNMENT LIST) بحث خواهیم کرد.



    حمید رضا غلامیان ::: شنبه 85/11/21::: ساعت 11:22 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدید :10471

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    آموزش ePLAN - گروه فنی و مهندسی اتوسیستم
    حمید رضا غلامیان
    گروه فنی و مهندسی اتوسیستم با برخورداری از تکنولوژی روز دنیا و نیروهای مجرب مشاور و همراه شما در طراحی و اجرای پروژه های اتوماسیون صنعتی

    >> پیوندهای روزانه <<


    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >> موضوعات وبلاگ <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    آموزش ePLAN - گروه فنی و مهندسی اتوسیستم
    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<